Kasteel De Haar Utrecht

Opdrachtgever:
St. Exploitatie Kasteel De Haar Utrecht

Locatie:
Kasteel De Haar | Haarzuilens

Project:
Storytelling (content & event creatie)

SERVICES

Achtergrond

Imagineering is ook in de museumsector steeds belangrijker geworden. Als museum zet je een totaalconcept neer, waarbij alle uitingen een vergelijkbare boodschap uitdragen. Een contentstrategie met storytelling helpt je om te bepalen welke verhaallijn aan wie, wanneer en via welk medium vertelt wordt. Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter hebben allemaal hun eigen publiek, ritme en momentum. In 2010 werd ons de vraag gesteld ‘een extra beleving te bedenken’ voor in de kerstvakantie. In die tijd zaten miljoenen kijkers wekelijks aan de buis gekluisterd voor de afleveringen van de populaire televisieserie Downton Abbey. De bewoningsgeschiedenis van Kasteel de Haar had veel overeenkomsten met de ontwikkelingen uit deze televisieserie. In feite is Kasteel de Haar het ‘Downton Abbey’ van de lage landen. Wat als je daar nu de verhaallijnen uit bekende sprookjes aan toevoegt…? Aldus geschiedde.

Pers & PR

Hoewel ‘het vertellen van verhalen’ een eeuwenoud gebruik is, kun je storytelling beschouwen als een oude traditie in een nieuw jasje. De lancering van de achtste editie van 'De Sprookjes van De Haar' vertelden we niet alleen met woorden, maar ook met beeld, waarmee we met gevoel het verhaal kracht hebben bijgezet. Van een persmoment in de herfstvakantie, het uitreiken van de eerste 'gouden tickets', het plaatsen van interviews met de acteurs, het verspreiden van video's en foto's van de repetities tot het versturen van prikkelende persberichten. Meer dan ooit was 'De Sprookjes van De Haar'in het nieuws.

Storytelling

Het familie-evenement 'De Sprookjes van De Haar'is al jarenlang een paradepaardje van museum Kasteel De Haar. Jaarlijks een waardevolle investering en een manier om – ook letterlijk – in de picture te staan bij verschillende doelgroepen. Het doel was eenvoudig: laten zien en gezien worden. Talloze momenten werden georganiseerd en er werd zelfs een speciale preview georganiseerd voor de meer dan 150 vrijwilligers van het kasteel. Met filmpjes, foto's en campagnes werd het evenement online 'geladen' met telkens authentieke content.

Content & evenement

Je kunt van alles 'verzinnen', maar zeker bij een museum staat het unieke verhaal centraal. We hielpen bij het schrijven van dat verhaal, op een manier dat we de doelgroep samen wisten te bereiken. Het was daarom noodzakelijk de juiste content te creëren. Door de evenementenproductie en de content-creatie samen te voegen kon optimaal het verhaal van zowel 'De Sprookjes van De Haar' als het kasteel verteld worden, of nog liever gezegd; het versterkte elkaar naadloos.

Creatie & belevenis

Het totaalevenement bestaat uit een speurtocht door het park en het kasteel dat wordt afgesloten met een vertelvoorstelling vol humor en bekende meezing-liedjes. Alle bezoekers ontvingen een speurboekje en liepen langs het oude, voormalige 'tennishuisje' in het park dat was omgetoverd tot het 'huisje van de heks'. In het kasteel volgden de bezoekers 'het spoor van Hans & Grietje' met aanwijzingen of vragen in de verschillende vertrekken. Na afloop genoot men van een theatervoorstelling waarin een bewerking van het bekende sprookje werd verteld en uitgevoerd op een manier dat dit voor alle leeftijden aantrekkelijk was.

Groeiende belangstelling

Zelfs na zeven jaar kon 'De Sprookjes van De Haar' rekenen op een nog altijd groeiende belangstelling. In 2018 werd de 75.000-ste bezoeker ontvangen, en met jaarlijks circa 10.000 bezoekers is het uitgegroeid tot een familie-evenement van formaat. Opvallend was dat al ruim van te voren meer dan de helft van de totaal beschikbare tickets online verkocht waren, een uniek gegeven, zeker voor een museum.

IN BEELD

STORYTELLING VOOR JOUW LOCATIE?

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. Of nog beter, kom eens langs voor een kennismaking en koffie in Delft. Stuur ons een mail of bel op werkdagen met +31 (0)6 54 71 35 36.